Yhdistyksestä

Yhdistys kehittää jäsentensä viljelytapojen tuntemusta ja vastaa alueensa, myös lasten ja nuorten, virkistys- ja harrastustoiminnan järjestämisestä sekä siirtolapuutarhaperinteen vaalimisesta.

Kesällä järjestetään monenlaisia yhteisiä tilaisuuksia, juhlia, retkiä, tansseja, urheilukilpailuja yms.

Viikoittain aktiivinen kuntolentopallo- ja petankkiporukka kokoontuu pelin merkeissä ja Kartanon salissa on ohjattua jumppaa. Yhdistyksen yleinen iso rantasauna lämpiää joka viikko ja pienestä rantasaunasta kohoaa savu lähes joka päivä. Vaikka monessa mökissä on oma sauna, väkeä riittää yleisiinkin tiloihin.

Kartanon kahvio on auki vaihtelevasti kesäsunnuntaisin. Aukiolosta ilmoitetaan etukäteen.

Talvella on hiihtokisat sään niin salliessa sekä perinteinen koko perheen joulujuhla. Saunailtoja vietetään myös talvella lauantaisin, silloin on mahdollista käydä avannossa.
 Laulukuoromme Viherkurkut harjoittelee ahkerasti kautta vuoden ja esiintyy omissa juhlissamme.

Tietolaarilla, ilmoitustaulullamme, bussin kääntöpaikalla on tiedot eri tilaisuuksista, kokoontumisista ja ajankohtaisista asioista. Siellä kannattaa poiketa aina alueelle saavuttaessa..

Oma kirjastomme Pirtillä toimii  kesä-elokuussa lauantaisin. Lainattavaksi löytyy kauno- ja tietokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjoja ja dekkareita.

Matonkudontaan on mahdollisuus Pirtin yläkerrassa olevilla kangaspuilla. Kudontaan saa myös opastusta.

Museomökit ovat avoinna kesäsunnuntaisin klo 13-15, sekä ryhmille myös tilauksesta. Juhannuksena ja isoina tapahtumapäivinä pidetään museota auki poikkeusajoin. Museossa saa kattavan kattauksen siirtolapuutarhatoiminnasta.

Tampereella toimii Pirkanmaan Siirtolapuutarhojen Aluejärjestö ja osallistumme sen toimintaan. Koko maan siirtolapuutarhojen yhteisenä kattojärjestönä on Suomen Siirtolapuutarhaliitto, joka julkaisee mm. Siirtolapuutarha -lehteä.

Yhdistyksen toimintaa johtaa hallitus, joka valitaan syyskokouksessa. Samassa kokouksessa valitun puheenjohtajan lisäksi hallitus valitsee varapuheenjohtajan, sihteerin ja taloudenhoitajan. Hallituksen kokouksiin kutsutaan myös kirjanpitäjä, isäntä ja emäntä. Hallitus kokoontuu ympäri vuoden.  Syyskokouksen lisäksi pidetään kesällä kesäkokous, jossa käydään läpi ajankohtaisia asioita. Keväällä järjestetään vuosikokous, jossa ovat päällimmäisinä talousasiat, tilinpäätös ja talousarvio.

Yhdistyksessämme on monia eri toimikuntia, jotka vastaavat toiminnan pyörityksestä ja jatkuvuudesta. Näitä ovat tällä hetkellä Tapahtumatiimi, Urheilutoimikunta, Ympäristötoimikunta ja Tampereen Siirtolapuutarhamuseota pyörittävä Museotoimikunta.

Puutarha-alueellamme työt hoidetaan  yhteisötöillä eli talkoilla. Yhteisötyövelvollisuus on tällä hetkellä 10 tuntia/palsta. Yhteisötöinä hoidetaan yleiset alueet, nurmikot, kukkamaat ja urheilukentät sekä yhdistyksen kalusto ja rakennukset kuten myös rakennusten siivoukset. Talkootunnit voi tehdä myös avustamalla keittiössä tai osallistumalla johonkin erikoistehtävään. Myös saunat lämpiävät yhteisötyöperiaatteella.

Jokaiselle sopivaa työtä löytyy.

Niihama on perinteikäs, Suomen vanhin siirtolapuutarha. Me pidämme siitä hyvän huolen, perinteitä arvostaen, ajassa eläen, tulevaisuuteen katsoen.

Vihreä kaupunki -mitalin nro 241 sai Suomen Siirtolapuutarhaliitto.

Siirtolapuutarha lehti. Lue se täältä:

Niihama video:

Niihaman marssi