Jätehuolto

Alueen jätehuoltopiste sijaitsee palveluliikenteen bussin kääntöpaikan vieressä. Jätepisteessä on astiat sekajätteelle, muovijätteelle, lasille, metallille, kartongille, paperille ja uusimpana keväästä 2023 lähtien keittiöjätteelle. Jätteet on syytä lajitella huolellisesti ja tarkistaa mihin astiaan jäte kuuluu. Kartonkijäte tulee litistää huolellisesti, etteivät astiat täyty liian nopeasti. Jätettä ei saa sijoittaa astioiden ulkopuolelle. Jätehuoltoyhtiö perii lisämaksua astioiden ulkopuolelle jätetystä jätteestä ja myös niistä astioista, joiden kantta ei saa kunnolla suljetuksi.  Irrallinen jäte on myös vakava siisteyshaitta.

Yhdistys on liittynyt biojätteen erilliskeräykseen, jolloin viljelijöiden ei tarvitse tehdä kompostointi-ilmoitusta talousjätteen kompostoinnista. Talousjätteen kompostointi omalla palstalla on edelleen suositeltavin tapa hävittää biojäte. Talousjätteen kompostointiastian on oltava suljettu eikä siinä saa olla yli 7 mm rakoja.

Yhdistyksen jätepisteestä löytyvät keräysastiat paperille, kartongille, lasille, metallille, keittiössä syntyvälle biojätteelle sekä sekajätteelle. Kierrätyksen tarkoituksena on vähentää sekajätteen määrää ja vaikuttaa näin jätekustannuksiin.

Paperinkeräys

Paperinkeräykseen kuuluu kaikki postiluukusta tuleva paperi eli sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset ja esitteet, kopiopaperit ja tulosteet, uusiopaperi ja kirjekuoret. Lehdistä ja mainoksista on syytä poistaa mahdolliset muovikääreet.

Kartonkikeräykseen saa laittaa

• kartonkiset nestepakkaukset, esimerkiksi maito- ja mehutölkit, myös alumiinivuoratut.
  • kartonki-, pahvi- ja paperipakkaukset, esimerkiksi muropakkaukset, jauhopussit ja munakennot.
  • pizzalaatikot, myös hieman rasvaiset.
  • WC- ja talouspaperirullien pahvihylsyt.
  • kaikki paperikassit.

Pakkaukset tulee litistää ennen keräysastiaan laittoa. Suuret pahvilaatikot, jotka eivät mahdu litistettynäkään keräysastiaan tulee viedä esim. markettien kierrätyspisteeseen.

Lasinkeräys

Mitä lasinkeräykseen saa laittaa?

Lasin kierrätykseen voi laittaa kaikki tyhjät ja puhtaat värilliset ja kirkkaat lasipullot ja -purkit. Lasin kierrätykseen eivät kuulu kristalli, posliini, keramiikka, ikkunalasi, autojen tuulilasit, hehkulamput, pullojen korkit ja kannet, lämpölasi tai peililasi. Muut kuin lasipakkaukset tulee laittaa sekajätteeseen.

Metallinkeräys

Metallin kierrätykseen voi lajitella kaikki säilyketölkit ja metallipurkit, alumiinivuoat ja -foliot, kattilat ja paistinpannut, metallikannet, kruunu- ja kierrekorkit, pantittomat juomatölkit, tyhjät ja kuivat maalipurkit, tyhjät ja paineettomat aerosolipullot sekä tyhjät alumiinituubit korkit irrotettuina. Paljon metallia ja kuparia sisältävät johdot voi laittaa metallinkeräykseen. Sähköjohdot voi laittaa myös sekajätteeseen.

Isot metalliromut voi tuoda keväällä Kartanolle Repe & Romu -keräykseen. Keräyksen aikataulun löydät tapahtumakalenterista tai koteihin jaetusta Roskakalenterista.

Muovinkeräys

Mitä muovinkeräykseen voi laittaa?

Muovin keräysastia on muovipakkauksia varten. Sinne voi laittaa muoviset elintarvikepakkaukset kuten nakkipaketit, muoviset kääreet esimerkiksi elintarvikkeiden tai vaatteiden ympärillä, muoviset kosmetiikkapakkaukset kuten shampoo- ja pesuainepullot, muovikanisterit ja muovipussit.

Taimena ostetun kasvin ohuet muoviset juuripaakkujen suojukset voidaan laittaa muovikeräykseen, mutta muoviset kukkaruukut kuuluvat sekajätteeseen.

Muoviset astiat, ruokailuvälineet, lelut ja ämpärit yms. kuuluvat sekajätteeseen.

Biojätteenkeräys

Mitä biojätteen keräykseen voi laittaa?

Biojäteastiaan voi tuoda kotitalouksissa syntyvää biojätettä, kuten  ruuantähteet, hedelmien ja vihannesten kuoret, kalanruodot ja luut, kahvinporot, teepussit, suodatinpaperit, koirankakat pusseineen,  jähmettyneet rasvat, pehmopaperit, kuten talouspaperit, lautasliinat ja nenäliinat .

Puutarhajäte ei kuulu biojäteastiaan, vaan se tulee kompostoida joko omalla tontilla olevassa kompostorissa tai alueen kompostipaikalla. Biojätettä voi kompostoida myös omalla tontilla siihen tarkoitukseen tehdyllä suljetulla kompostorilla. Omalla tontilla suoritettavasta biojätteen kompostoinnista ei tarvitse erikseen ilmoittaa kaupungin jätehuoltoviranomaiselle.

Kierrätyspöytä

Jätepisteen yhteydessä on paikka kierrätykseen tarkoitetulle käyttökelpoiselle tavaralle. Kierrätettävän tuotteen jättäjä poistaa ne pöydältä, jos tuote ei löydä uutta omistajaa.