Rakennukset

KARTANO

Niihaman kokous- ja juhlatalo Kartano on rakennettu viljelijöiden talkootyönä.

Kartanolla pidetään yhdistyksen juhlat ja isommat kokoukset. Rakennuksessa on juhlasalin lisäksi  kahvio ja laitoskeittiöksi varustettu keittiö.

Kahvion tiloissa järjestetään kahvilatoimintaa sen mukaan kun vapaaehtoisia keittiöhenkilöitä on käytettävissä.

Kartanolla sijaitsee myös yhdistyksen puvusto, jota on ajoittain ahkerastikin käytetty erilaisiin esityksiin.

Kartanon avain on hallituksen jäsenillä, isännällä ja tarvittaessa muillakin toimihenkilöillä.

Viljelijät voivat vuokrata juhlasalia ja kahviota tai kahviota erikseen yksityistilaisuuksiin maksua vastaan.  Tilavaraukset osoitetaan puheenjohtajalle.  Vuokrat tarkistetaan vuosittain.  Maksusta suurin osa kuluu siihen, että kartanon saostuskaivo joudutaan aina isompien tilaisuuksien jälkeen tyhjennyttämään.

PIRTTI

Entinen juhlatalo on nimeltään Pirtti.  Siellä sijaitsee yhdistyksen kirjasto.  Kirjaston aukiolosta tiedotetaan ilmoitustaululla ja kirjaston ovessa.

Pirtin sali on viljelijöiden käytössä.  Se on toiminut aikaisemmin ATK-tilana, mutta sellaiselle ei enää ole tarvetta. Salin lattia ja lattian alainen tila odottaa tarkastusta mahdollisen kosteusvaurion vuoksi.  Pirtin oveen käy jokaisessa mökissä oleva abloy-avain.

Pirtillä sijaitsee ns. Isännän huone, jossa on myös yhdistyksen arkisto.

MATTOKUTOMO

Pirtin vintille on koottu eräältä viljelijältä lahjoituksena saadut kangaspuut.  Puissa on nyt kolmen kesän aikana ollut mattoloimi.  Uusi loimi laitetaan puille talkootyönä.  Kutomisesta innostuneet viljelijät kokoontuvat harvakseltaan kesän aikana.  Mukaan voi ilmoittautua, vaikka ei juuri kuuvana kesänä aikoisikaan kutoa itse.

Viljelijät voivat varata mattokutomosta viikon mittaisen ajan kerrallaan räsymaton kutomista varten.  Loimesta peritään maksuna 8 euroa metri.  Jokainen kutoja tuo omat kuteet.  Vuorot varataan mattokutomon yhdyshenkilöltä. Yhteystiedoista ilmoitetaan kauden alkaessa.

RANTASAUNA (= ISO SAUNA)

Yhdistyksen rantasauna lämpiää kesä-syyskuun ajan lauantaisin, jolloin klo 17.00–21.00 välillä on kahden tunnin vuorot naisille ja miehille erikseen.  Vuorojen järjestys vaihtuu heinäkuun puolivälissä.  Rantasaunakulttuuriin kuuluu uinti ilman uima-asua, joten muu kuin saunomiseen liittyvä oleskelu ranta-aluella ei ole sopivaa saunomisaikoina. Rantasaunan pesutilassa voi käyttää

saippuaa ja hiustenpesuainetta.  Oma pesusanko ja kauha ovat hyödylliset saunomistarvikkeet.

Sauna lämmitetään yhteisötyönä vapaaehtoisvoimin.  Lista saunan lämmitysvuoroista on kesäaikaan ilmoitustaululla. On hyvä merkitä lämmitysvuoro listaan viimeistään edellisenä päivänä, jotta saunomismahdollisuus on tiedossa. Saunanlämmittäjä on perinteisesti saanut takkahuoneen käyttöönsä saunomisajan päätyttyä. Saunan lämmittäjä huolehtii myös saunan ja pesutilojen siivoamisesta seuraavana aamuna.

TAKKATUPA

Rantasaunan yhteydessä olevaa takkahuonetta voi varata takkahuoneella sijaitsevaan vihkoon.

Tila on käytön jälkeen jätettävä siistinä seuraavaa käyttäjää varten. Takkahuoneen ovi aukeaa jokaisesta mökistä löytyvällä abloy-avaimella.

LATO

KUNTOSALI

Isännän työkaluvajan vieressä on kuntosali, jossa on joitakin kuntoilulaitteita. Tila on kaikkien viljelijöiden käytettävissä.

TYÖKALUVARASTO

Ladon ylätasanteella liukuoven takana sijaitsee yhdistyksen työkaluvarasto.  Sieltä löytyy kottikärryjä, tikkaita ja puutarhanhoitovälineitä.  Viljelijät voivat lainata näitä omalle lyhytaikaisia töitä varten.  Välineitä ei saa jättää omalle tontille säilytykseen. Välineet on palautettava puhtaina ja toimintakuntoisina.  Yhdistyksellä on myös yksi vanhahko henkilöauton peräkärry, jonka lainausta voi kysyä isännältä.

PUUTYÖVERSTAS

Kesällä 2022 remontoitiin käytöstä poistunut vanha sauna (vihreä sauna) puutyöverstaaksi.

Siellä on ja sinne on tarkoitus hankkia nikkarointiin tarvittavaia työkaluja. Verstaalle laaditaan käyttösäännöt kesän 2023 aikana.