Yhdistyksestä

Yhdistys kehittää jäsentensä viljelytapojen tuntemusta ja vastaa alueensa, myös lasten ja nuorten, virkistys- ja harrastustoiminnan järjestämisestä sekä siirtolapuutarhaperinteen vaalimisesta.

Kesällä järjestetään monenlaisia yhteisiä tilaisuuksia, juhlia, retkiä, tansseja, urheilukilpailuja ja myyjäisiä. Joka kolmas vuosi pidetään harrastenäyttely Niihaman Triannale jossa esillä oman väen upeita käsitöitä.  Viikoittain aktiivinen kuntolentopallo- ja petankkiporukka kokoontuu pelin merkeissä ja Kartanon salissa on ohjattua jumppaa. Yhdistyksen yleinen iso rantasauna lämpiää joka viikko ja pienestä rantasaunasta kohoaa savu joka päivä. Vaikka melkein jokaisessa mökissä on oma sauna, väkeä riittää yleisiinkin tiloihin. Saunominen ei maksa mitään, mutta osallistuminen saunapuutalkoisiin on suotavaa.

Kartanon kahvio on auki kesäsunnuntaisin. Sinne voi tulla tapaamaan muita viljelijöitä kahvikupin äärellä. Hallituksen jäsen on tavattavissa samaan aikaan, tuolloin on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja ehdotuksia hallituksen käsiteltäväksi.

Talvella on hiihto- ja pilkkikisat sään niin salliessa sekä perinteinen koko perheen joulujuhla. Saunailtoja vietetään myös talvella lauantaisin, silloin on mahdollista käydä avannossa.
     Lauluyhtyeemme Viherkurkut harjoittelee ahkerasti kautta vuoden ja esiintyy omissa juhlissamme.
     Kerho kokoontuu kolmen viikon välein kesät talvet. Kerhoilloissa käsitellään mielenkiintoisia aiheita, juodaan kahvit ja jutellaan yhteisistä asioista.

Tietolaarilla, ilmoitustaulullamme, bussin kääntöpaikalla on tiedot eri tilaisuuksista, kokoontumisista ja ajankohtaisista asioista. Siellä kannattaa poiketa aina alueelle saavuttaessa..

Oma kirjastomme toimii pirttirakennuksessa kesä-elokuussa lauantaisin. Olemme saaneet kaupunginkirjastosta poistettuja kirjoja ja viljelijät ovat lahjoittaneet meille ilahduttavan paljon monipuolista kirjallisuutta. Lainattavaksi löytyy kauno- ja tietokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjoja ja dekkareita. Lainata voi myös puutarha- ja sisustuslehtiä yms.

Tampereella toimii Pirkanmaan Siirtolapuutarhojen Aluejärjestö ja osallistumme sen toimintaan. Koko maan siirtolapuutarhojen yhteisenä kattojärjestönä on Suomen Siirtolapuutarhaliitto, joka julkaisee mm. Siirtolapuutarha -lehteä.

Yhdistyksen toimintaa johtaa hallitus, joka valitaan syyskokouksessa. Samassa kokouksessa valitun puheenjohtajan lisäksi hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan, sihteerin ja taloudenhoitajan.Hallituksen kokouksiin ottavat osaa myös kirjanpitäjä, isäntä ja emäntä. Hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa, ympäri vuoden. Yhdistyksessämme on monia eri toimikuntia jotka vastaavat toiminnan pyörityksestä ja jatkuvuudesta. Syyskokouksen lisäksi pidetään kesällä kesäkokous, jossa käydään läpi ajankohtaisia asioita. Keväällä järjestetään kevätkokous, jossa ovat päällimmäisinä talousasiat, tilinpäätös ja talousarvio.

Puutarha-alueellamme työt hoidetaan  talkoilla. Talkoovelvollisuus on tällä hetkellä 10 tuntia/palsta tai talkookorvaus 20e/tunti. Talkoilla hoidetaan yleiset alueet, nurmikot, niityt, kukkamaat ja urheilukentät sekä yhdistyksen kalusto ja rakennukset kuten myös rakennusten siivoukset. Talkootunnit voi tehdä myös avustamalla keittiössä tai osallistumalla johonkin erikoistehtävään. Jokaiselle sopivaa työtä löytyy.

Niihama on perinteikäs, Suomen vanhin siirtolapuutarha. Me pidämme siitä hyvän huolen, perinteitä arvostaen, ajassa eläen, tulevaisuuteen katsoen.

Tapahtumia

Vierailupäivä